نحوه اجرای تست قابلیت استفاده
هدف نهایی پروژه های UX و UI ما این است که چشم نواز و آسان برای استفاده باشند. ما نمی خواهیم کاربران در فرآیند و اقدامات مرور با مشکل مواجه شوند یا سردرگم شوند . همه اینها را می توان با انجام برخی تست های قابلیت استفاده تأیید کرد.
در اینجا، نکات مهمی را در مورد تست های قابلیت استفاده به اشتراک می گذاریم. آنها چه هستند، برای چه هستند و چگونه می توان یک یا چند آزمایش را برای پروژه های طراحی UI و تجربه کاربر اجرا کرد.
هدف از تست قابلیت استفاده چیست؟
هنگام طراحی برنامهها و تجربههای وب، کاربر باید همیشه شخصیت اصلی باشد . بدون آنها، هیچ محصول فیزیکی یا دیجیتالی فروش نخواهد داشت. به همین دلیل ضروری است که آزمایش هایی را با کاربران واقعی برای ارزیابی قابلیت استفاده محصولات خود انجام دهید.
بررسی فرآیندها و جریان های کاربر در طراحی های شما بسیار مهم است. این تنها راه برای دانستن اینکه آیا رابط کاربری و تجربه کاربر مطابق با استاندارد و عملکرد مطلوب هستند یا خیر .
مراحلی که برای تست قابلیت استفاده باید دنبال کنید
آیا آماده اجرای تست قابلیت استفاده هستید؟ در زیر، مراحلی را که باید برای هر آزمون یا گروهی از آزمونها دنبال کنید، به شما نشان میدهیم.
1. تصمیم بگیرید که چه چیزی را می خواهید بررسی کنید
نکته مهم این است که دقیقاً تصمیم بگیرید که چه چیزی را می خواهید با یک تست قابلیت استفاده بررسی کنید. آیا می خواهید بدانید که آیا وب سایت شما می تواند مشتریان شما را با موفقیت به خرید مثبت هدایت کند؟ یا شاید لازم باشد قابلیت استفاده یک اپلیکیشن موبایل را بررسی کنید؟
اگر می خواهید جنبه های مختلف یک پروژه را ارزیابی کنید، گروهی از تست ها را ایجاد کنید و آنها را یکی یکی اجرا کنید. این کار تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده را آسان تر می کند.
2. یک کار برای آزمون انتخاب کنید
با جزئیات بیشتر، در مورد وظیفه مورد نیاز برای آزمون تصمیم بگیرید . در مورد یک سایت خرید، می توانید جریان کاربر را تا مرحله خرید، مرحله به مرحله بررسی کنید. برای یک برنامه، کیفیت دکمه های رابط و سهولت مرور به سمت یک عمل خاص.
خارج از چارچوب فکر کنید و بسته به نتایج اولین تستها، چند کار ثانویه را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر کاربر نتواند کار را به طور موثر انجام دهد، آیا در نهایت آن را به روش دیگری مدیریت می کند یا اصلا؟
3. یک استاندارد برای موفقیت ایجاد کنید
برای هر آزمون، یک استاندارد برای موفقیت ایجاد کنید. تست قابلیت استفاده تا چه مرحله ای باید برسد؟ نقطه پایانی برای تعیین موفقیت یا شکست آن چیست؟
برای یک سایت خرید، یک استاندارد موفقیت می تواند این باشد که ” کاربر یک محصول را بدون مرور بیش از 6 مرحله خرید ” و برای یک برنامه، ” کاربر دکمه های صحیح را مستقیماً فشار می دهد تا کار خود را تکمیل کند.”
اکثر تست های قابلیت استفاده دارای لیستی از استانداردها و چک لیستی برای پر کردن در طول آزمایش هستند.
4. برنامه ریزی کنید
زمان تدوین برنامه ای برای اجرای تست قابلیت استفاده فرا رسیده است. در بالاترین سطح، سه نوع تست قابلیت استفاده وجود دارد:
- چریک یا راهرو
- کنترل از راه دور کنترل نشده
- تعدیل شد
آزمون های چریکی در یک مکان عمومی انجام می شود که افراد مورد آزمایش افرادی هستند که در آن لحظه از آنجا عبور می کنند.
تستهای کنترلنشده از راه دور بر روی یک دستگاه تلفن همراه یا رایانه در شرایط طبیعی کاربر انجام میشوند.
تست های تعدیل شده پیچیده تر هستند، زیرا به تولید و هماهنگی بیشتری نیاز دارند. این تست ها در مکان مشخص و با تیم تحقیقاتی انجام می شود.
در یک سند، استراتژی و وظیفه را با تیم خود به اشتراک بگذارید. از آیکون ها و استیکرهای فلت آیکون برای مشاهده ایده ها در هر صفحه یا بخش استفاده کنید.
5. گروهی از افراد را گرد هم بیاورید یا سرویسی را استخدام کنید
بسته به پیچیدگی و دامنه کار آزمون، باید تصمیم بگیرید که آیا آزمون را با منابع خود انجام دهید یا یک آژانس استخدام کنید. شایان ذکر است که اگر در مسیر نمایندگی بروید، خدمات ایدهپردازی و استراتژی ارائه میدهند که در اولین قدمها بسیار کمک میکند.
به همین ترتیب، چه از طرف شما و چه با آژانس، زمان تشکیل گروهی فرا رسیده است، یا در مورد آزمون های چریکی یا راهرو، مکان و زمان ایده آل را تحقیق و انتخاب کنید.
6. جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل و اقدام
اطلاعات و داده های جمع آوری شده در تست ها معجون جادویی برای تعیین مسیر عمل برای بهبود تجربه کاربری شما هستند. می توان گفت که این مرحله از همه مهمتر است. جمعآوری دادهها هدف اصلی همه آزمایشهای کاربر، با استفاده از دادههای بهدستآمده برای بهبود محصول تحت ارزیابی است.
خدماتی برای انجام تست های قابلیت استفاده
همانطور که در بالا ذکر شد، تست های قابلیت استفاده در ظرفیت های مختلف وجود دارد . و برای هر نوع آزمون، منبعی برای کمک به انجام آن وجود دارد. در اینجا نام برخی از خدمات شناخته شده آمده است: Hotjar، Crazy Egg و User testing.
در مورد هر سرویس کمی تحقیق کنید تا ببینید آیا با نیازهای شما مطابقت دارد یا خیر. در طول تحقیق خود، احتمالاً تست هایی را خواهید یافت که در ابتدا حتی در نظر نگرفته بودید. ممکن است بهترین گزینه برای ارزیابی وظایف خاص خود بیابید.
قابلیت استفاده از رابط های کاربری خود را با فلت آیکون بهبود بخشید
اکثر فاکتورهای قابلیت استفاده بر اساس کیفیت عناصر بصری و نحوه برخورد با آنها است . با استفاده از UIcon ها و منابع فلت آیکون میتوانید طرحهای رابط کاربری را با درجه بالایی از قابلیت استفاده ایجاد کنید. تمام نمادهایی را که فلت آیکون برای ایجاد تجربیات کاربری موفق ارائه می دهد، کشف کنید.