آموزش جامع طراحی آیکون متحرک
آیکونهای متحرک تکامل دههها پیشرفت در توسعه وب هستند این آیکونها از طریق رابطهای گرافیکی مختلف، سیستم عاملها و مرورگرهای اینترنتی انباشته شدهاند. در این پست، بهترین راه برای طراحی آیکون متحرک در طرح های شما و بهترین پلتفرمهای رایگان به صورت آنلاین و آفلاین را مورد بحث قرار خواهیم داد.
چرا آیکونهای متحرک محبوب هستند؟ هنگامی که اینترنت به یک کالای تجاری تبدیل شد، ما شروع به تمرکز بر تجربه کاربر کردیم. طراحان رابط کاربری شروع به استفاده از آیکونهای متحرک به عنوان یکی از ابزارهای خود کردند، چرا؟ زیرا بازاریابان دریافتند که صفحات دارای حرکت جذابتر هستند و منجر به نرخ تبدیل بالاتری میشوند. با تکامل اینترنت، آیکونهای متحرک به ابزاری حیاتی برای ایجاد صفحات بسیار جذاب تبدیل شدند که کاربران را علاقهمند نگه میداشت و آنها را در قیف فروش حرکت میداد.
اما، یک مشکل کوچک وجود داشت. طراحان مجبور بودند آیکون های متحرک را با کاهش سرعت بارگذاری صفحه متعادل کنند. دلیل اصلی فرمت GIF بود که بزرگ بود و سرعت بارگذاری صفحه را کاهش میداد. با این حال، به لطف فناوری جدید و فرمتهای فایل مانند Lottie، توسعهدهندگان میتوانند آیکون متحرک را بسیار کارآمدتر از گذشته در صفحات وب بگنجانند.
نحوه استفاده از آیکون متحرک
بازاریابی اینترنتی یک بازی کم حاشیه است. افزایش نرخ تبدیل به میزان 1% میتواند یک کسب و کار را شکست دهد یا موفق سازد. ادغام آیکون متحرک در صفحات استاتیک میتواند به شرکتها مزیت بدهد و تبدیلها را به اندازه کافی افزایش دهد تا سودآور شوند یا باقی بمانند. در حالی که طراحان از آیکون متحرک برای افزایش تعامل و کاهش نرخ پرش صفحه استفاده میکنند، آنها همچنین میتوانند به کاربران کمک کنند تا در یک قیف فروش حرکت کنند.
نمادهای متحرک مانند فلش متحرک رو به پایین میتوانند کاربران را به سمت عناصری از صفحه هدایت کنند که درآمد ایجاد میکنند یا نیاز به توجه دارند. همچنین میتوان از این آیکونها برای جلب توجه و فراخوانی برای انجام عملی استفاده کرد. به عنوان مثال، دکمه «اکنون بخرید» یا «اشتراک» اگر متحرک باشد، توجه بیشتری را به خود جلب میکند تا اینکه دکمه ثابت باشد.
موشن گرافیک نیز تجربه کاربر را لذت بخشتر میکند. مصرف کنندگان گزینههای زیادی به صورت آنلاین دارند. صفحات خسته کننده بدون هیچ عنصر تعاملی موثر نیستند. گنجاندن آیکون متحرک یکی از بهترین استراتژیها برای متمایز کردن صفحات وب از رقبا و ایجاد یک تجربه آنلاین لذت بخش است.
تعاملات: گنجاندن انیمیشنها در صفحات وب و برنامهها باعث ایجاد تعامل بین کاربر و محتوا میشود. ما چندین گزینه برای نحوه دستکاری گرافیکی داریم که مستقیماً کاربر را درگیر میکند.
On-Hover – انیمیشن راکد میماند تا زمانی که کاربر مکان نما خود را روی نماد حرکت دهد.
پیمایش روی صفحه آیکون متحرک – فقط زمانی که انیمیشن در یک موقعیت خاص در ویوپورت باشد پخش میشود. توسعه دهندگان میتوانند موقعیت دقیق و نحوه پخش انرژی را در حین حرکت کاربر در صفحه سفارشی کنند.
On-Click – نمادها تنها زمانی شروع به حرکت میکنند که کاربر روی آنها کلیک کند.
بارگذاری روی صفحه – برنامه نویسان میتوانند انیمیشنهای خود را برای شروع پخش در بارگذاری صفحه با انتخاب قسمتهای خاصی از انیمیشن برای پخش، زمان توقف یا نگه داشتن آن در یک حلقه تنظیم کنند.
حلقه – پخش یک انیمیشن در حلقه میتواند بر روی کلیک، صفحه، بارگذاری یا هر زمان دیگری که توسط توسعه دهنده مشخص شده است انجام شود.
محبوبترین فرمتهای فایل کدامند؟
برای چندین دهه فرمت فایل GIF بر آیکون متحرک وب غالب بوده است. اولین فایل GIF در سال 1989 استفاده شد و از آن زمان به عنوان انتخاب اصلی برای توسعه دهندگان وب بوده است. در حالی که فایلهای GIF به خوبی کار میکنند، مبتنی بر صفحه شطرنجی و نسبتاً بزرگ هستند، که توانایی آنها را در مقیاسبندی محدود میکند و سرعت بارگذاری صفحه را کاهش میدهد.
از دیگر فرمتهای فایل محبوب برای آیکون متحرک میتوان به MP4 و SVG اشاره کرد. ظهور HTML5 در اواخر دهه 2000 باعث شد که فایلهای MP4. با کدگذاری مناسب بسیار کوچکتر و سازگار با صفحات وب مدرن باشند. فایلهای SVG نیز به دلیل وکتوری بودن، کوچکتر از GIF و مقیاسپذیر، شتاب بیشتری به دست آوردهاند.
آینده آیکون متحرک مبتنی بر JSON است. نوع فایل به طور تصاعدی کوچکتر و قابل دستکاریتر از همه فرمتهای رایج دیگر است. GIF و MP4 در گذشته کار میکردند، اما با پیچیدهتر شدن محتوای وب و انتقال کاربران به موبایل، توسعهدهندگان به راهحلهای بهتر برای ترکیب انیمیشن نیاز دارند.
Lottie تا حد زیادی موثرترین راه برای استفاده از نمادهای متحرک است. نه تنها فرمت فایل به طور تصاعدی کوچکتر از GIF، MP4 و SVG است، انیمیشنها را میتوان با کمترین هزینه برای طراحی سفارشی کرد. به جای ایجاد یک انیمیشن جدید، آیکونهای ساخته شده با Lottie را میتوان با درک اولیه کد یا از طریق یک پلت فرم کتابخانه کاملاً قابل تنظیم مانند Creattie دستکاری کرد.
نحوه ایجاد آیکون متحرک
ابزارهای زیادی برای ایجاد آیکون متحرک وجود دارد. در حالی که نرمافزاری که انتخاب میکنید قابلیتهای انیمیشن مختلفی را ارائه میدهد، شما همچنان به مهارت و تجربه انیمیشن برای طراحی آیکون با کیفیت بالا با گرافیک حرکتی نیاز دارید.
اولین قدم طراحی آیکون مانند قلب متحرک یا پیام متحرک استفاده از یک برنامه مناسب یا دانش موشن گرافیک است. بسیاری از هنرمندان موشن گرافیک بسته به اینکه میخواهند از تصاویر شطرنجی یا وکتور در انیمیشن خود استفاده کنند از فتوشاپ یا ایلاستریتور استفاده میکنند. ما استفاده از وکتور را توصیه میکنیم زیرا این برنامه مقیاسپذیر است و تاثیر در کیفیت آیکون نمیگذارد.
اگر در حال ساخت یک آیکون متحرک سه بعدی هستید، میتوانید از یک نرمافزار پیشرفته مانند Cinema 4D استفاده کنید. بعد، یک ابزار گرافیک حرکتی را انتخاب کنید تا نماد خود را زنده کنید. توصیه میکنیم از افتر افکت با افزونه Bodymovin استفاده کنید، به خصوص اگر گردش کار شما شامل سایر محصولات Adobe باشد.
Bodymovin انیمیشن را به JSON تجزیه میکند. سپس، میتوان آن را شخصی سازی کنید. سفارشی کردن انیمیشنهای Lottie مبتنی بر JSON را میتوان به راحتی انجام داد اگر دانش اولیه کدنویسی داشته باشید. با این حال، اگر در Webflow کار میکنید، سفارشیسازیهای زیادی در پلتفرم تعبیه شده است که به توسعهدهندگان اجازه میدهد انیمیشن را بدون استفاده از کد دستکاری کنند.
آیا باید آیکونهای متحرک طراحی کنم یا بخرم؟
ایجاد آیکون متحرک امروزه بیشتر از زمان دیگری قابل دسترسی است. با این حال، این فرآیند هنوز زمانبر است. مزیت ساخت آیکونهای متحرک خود این است که منحصر به فرد خواهند بود. اینترنت در حال حاضر با همان نمادهای عمومی تعبیه شده در وردپرس پر شده است.
انتخاب یک کتابخانه از انیمیشنهای از پیش ساخته شده قابل تنظیم، استراتژی بسیار کارآمدتری است. با این حال، بسیاری از کتابخانههای آنلاین بیش از حد اشباع شدهاند و طرحهای منحصر به فردی ارائه نمیدهند. شما به کتابخانهای از آیکونهای متحرک با طرحهای منحصر به فرد و قابل تنظیم نیاز دارید که به راحتی در پروژههای شما گنجانده شود.
Creattie یک راه حل عالی است. شما برای طراحی آیکونهای منحصر به فرد وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. این کتابخانه گسترده از انیمیشنهای قابل تنظیم، عناصر جذابی را در اختیار شما قرار میدهد تا به محتوای آنلاین خود اضافه کنید.
Lordicon یکی از محبوبترین و پرکاربردترین کتابخانههای آیکون آنلاین است. با این حال، در حالی که انتخاب بسیار مناسبی میباشد، برای دسترسی به تمام طرحها باید هزینه ماهانه بپردازید. علاوه بر این، قابلیتهای سفارشیسازی محدود است. شما فقط میتوانید چند رنگ را تغییر دهید و خط مرزی را تنظیم کنید.
Icon8 یکی دیگر از گزینههای محبوب است، اما در اینجا اگر نیاز به دریافت تنها یک نماد دارید، باید کل بسته را خریداری کنید که ممکن است تا 199 دلار قیمت داشته باشد.
انیمیشنهای Lottie از Creattie را میتوان به طور یکپارچه به انواع محتوای آنلاین اضافه کرد و برای صنایع مختلف استفاده کرد. استفاده از Creattie رایگان است، نیازی به تعهد به قرارداد ماهانه نیست. Lottie آینده انیمیشنهای وب است و Creattie به شما امکان دسترسی به کتابخانهای از طرحهای از پیش ساخته شده را میدهد که برای افزایش تعامل و افزایش نرخ تبدیل آماده است.
AnAnimatedIcon کنترل آیکون متحرک در پاسخ به تعامل کاربر و تغییرات حالت بصری است. آیکونهای متحرک میتوانند توجه را به یک مؤلفه رابط کاربری، مانند دکمه بعدی در یک آموزش جلب کنند، یا به سادگی عملکرد مرتبط با نماد را به روشی سرگرمکننده و جالب منعکس کنند.
انیمیشنهای سفارشی را میتوان با برنامه آفلاین Adobe AfterEffects ایجاد کرد و با کتابخانه Lottie-Windows رندر کرد تا به عنوان یک آیکون متحرک در برنامه WinUI خود استفاده کنید. برای جزئیات بیشتر، استفاده از Lottie برای ایجاد محتوای متحرک برای AnimatedIcon را در ادامه این مقاله ببینید.
کدام برنامه برای طراحی آیکون متحرک مناسب است؟
هنگامی که نماد کنترل باید در پاسخ به تعامل کاربر با کنترل متحرک شود، از کنترل AnimatedIcon استفاده کنید، مانند زمانی که کاربر روی یک دکمه میچرخد یا روی آن کلیک میکند. اگر انیمیشن با انتقال حالت بصری فعال نمیشود و در یک حلقه پخش میشود، فقط یک بار پخش میشود یا میتوان آن را متوقف کرد، از AnimatedIcon استفاده نکنید. به جای آن از AnimatedVisualPlayer استفاده کنید.
از AnimatedIcon برای چیز دیگری غیر از یک نماد یا جایی که کنترل از ویژگی IconElement یا IconElementSource پشتیبانی نمیکند استفاده نکنید. به جای آن از AnimatedVisualPlayer استفاده کنید. هنگامی که یک نماد متحرک مورد نیاز نیست، به جای آن از FontIcon، SymbolIcon یا BitmapIcon استفاده کنید.
مزیت استفاده از آیکون متحرک
آیکون متحرک برای جلب توجه مشتری و فروش بیشتر محصولات بسیار کارآمد است. این آیکونها بر خلاف آیکونهای ساده و غیر متحرک باعث میشوند ناخوداگاه چشم بازدید کنندگان سایت شما به آن جذب شوند. در این آموزش استفاده و طراحی آیکون متحرک را با کمک برنامههای آنلاین و آفلاین آموزش دادیم. برای طراحی آیکونهای متحرک پیشرفته و پیچیده لازم است دانش موشن گرافیک داشته باشید.